måndag 3 januari 2011

Den "Snälla Killen TM", "Jämställde mannen" och varför han inte lyckas ragga

Jag läste Niklas Hellgrens blogginlägg : Fråga inte vad feminismen kan göra för dig. Sen skulle jag svara på "Anonym"s kommentar som lyder:

"Fast kvinnor vill ju inte ha jämställda män. Titta på krogen, vilka män är det som har kvinnor efter sig? Inte fan är det de jämställda männen som respekterar kvinnor och lämnar plats för andra i diskussioner. Nä, det är de stora och burdusa killarna som tar för sig och härjar runt."

Och det blev jättelångt så jag publicerar det här i stället:

Som kvinna och feminist uppfattar jag män som resonerar som Anonym som martyrer och kanske är det därför det går dåligt på krogen. Jag tror att det är få som tycker att det är attraktivt med en människa som försöker pålägga någon annan skuld och skam för att hon inte gör som de vill. Det Anonym ger uttryck för är "Snälla killen TM"-syndromet. På engelska finns begreppet "Nice Guy TM" för killar som resonerar ungefär såhär: "Jag är en snäll kille men jag får ändå inga tjejer. Tjejerna borde faktiskt skämmas för att de inte har sex med oss snälla killar som anstränger oss så mycket för att inte vara elaka killar" ett uttalande som andas hotet att "det är tur för dig att jag anstränger mig..." En annan variant är killen som blir vän med tjejen som han är intresserad av, anstränger sig för att vara jättesnäll, väntar på att bli upptäckt som pojkvänsmaterial och som sedan blir väldigt arg och bitter för att hon inte betalar tjänsten med en sexuell relation. Det är ingen riktig vänskap om den är villkorad på det viset, det är manipulation och inte heller särskilt attraktivt.

Dessutom finns en tendens där "Snälla killar TM" som ser sig själva som "jämställda" eller "feminister" gärna vill sitta på en piedestal och bli beundrad och få sex av stjärnögda tjejer som en sorts betalning för att de "offrar sig". Jag skriver jämställda och feminister inom citationstecken eftersom detta är mycket anti-feministiskt då killar som tänker så tycker att de har rätt att få en annan människas kropp, att de har förtjänat den i ordets mest krassa betydelse. En sådan attityd borgar inte för mänskliga möten och likvärdighet och ofta tål inte dessa killar att bli ifrågasatta. Dessutom blir de gnälliga när det inte går som de tycker att det ska, när de inte får vad de tycker att de har tjänat ihop. Inte heller denna attityd är särskilt lockande och dessutom är det sexistiskt - killen har bara gått varvet runt och kommit in igen via bakdörren.

Att vara feminist innebär för mig på något plan att inse att det inte finns jämställda människor, det är ett ett ideal och ett mål att arbeta mot. Jag är inte jämställd och den jämställda killen finns inte. En person som hävdar att hen är jämställd kommer inte anstränga sig för att bli mer jämställd - hen tycker ju att det är något som hen redan är, en statisk egenskap. Hen missar att jämställd i själva verket är något som en ständigt måste bli. Hen ids inte anstränga sig och det är ganska arrogant. Det spelar ingen roll hur mycket genusteori hen läser eller hur många feministiska möten och demonstrationer hen går på om hen inte arbetar med sig själv och sitt liv hela tiden. Det krävs ödmjukhet för det. Man blir aldrig färdig och aldrig perfekt.

Ingenting hindrar en feministisk man från att "ta för sig" på krogen, det handlar bara om att göra feminism även där. Att vara sjysst, att respektera att alla har rätt att bestämma över sig själva, att se alla som människor och inte som valuta. Det är lika illa att köra med "Du kvinna, Jag man, vi gå hem till mig nu!" (klubba möter huvud) som med "Du som är feminist borde faktiskt ligga med mig - du borde vilja det - för jag är en Snäll kille och Jämställd, och om du inte gör det så slutar jag försöka och då är det ditt fel så då får du skylla dig själv". "Snälla killar TM" är helt enkelt vare sig så snälla eller så jämställda som de intalar sig och det märks. Det uppfattas som oärlighet och utpressning.

Tipset är att möta andra människor som människor som har rätt att bestämma över sig själva utan att behöva försvara den rätten inför någon annan. Går inte det så är det kanske läge att göra lite förarbete. Att lära sig att känna av och respektera den andres och att bli snäll på riktigt.

12 kommentarer:

  1. Bra där. Att mötas som människor. Jag hittade hit via Niklas Hellgren och det här var väldans intressant och bra.

    Jag kommenterade där om hur självklart det var för mig och mina syskon att hjälpa till med allt under uppväxten, och det gäller även i vuxenlivet. Vi har aldrig haft kill- och tjejsysslor att utföra. Jag fick lustigt nog inte mindre snopp när jag lärde mig baka, laga mat, tvätta, gå till mataffären och diska i späd ålder och min syster blev inte mindre kvinna för att hon kan spika i spikar och hantera borrmaskiner. Vi var och är samma människor för det.

    Ska jag sitta nöjd för det? Ska jag ses som fantastiskt bra för det? Absolut inte, det där är ju självklarheter. Och bara en grund för att jag ska se att det inte ser ut så överallt och känna en vilja att göra något åt det.

    Vilket för mig över på det du skriver om att hela tiden jobba med sig själv och bli bättre. Jag har kommit en bra bit på vägen, men har en jävla bra bit kvar.

    Det gäller hur jag behandlar alla runt mig, hur jag hanterar mig själv, hur jag hanterar naturen, hur jag tänker kring vad jag handlar så att jag inte utmanar miljön i onödan etc, etc ...

    Det handlar om hela livet, att vilja respektera och förbättra alla aspekter av det. Jag pratade en gång om att det finns en bra egoism, i och med att man vill nå så högt som möjligt, men gör det genom att ta hjälp av andra. Alternativet, att knuffa omkull dem och klättra på dem, är en ful egoism. Den insikten följer mig allt mer och får mig att ifrågasätta mer och mer av det som varit, vilket är bra (om än plågsamt ibland).

    Sorry för babblandet, men jag blev full av tankar och bara slängde ur mig dem.

    Slutkläm: krogragg som bestämning för vilka män kvinnor vill ha? Jösses. Jag lever själv - det är en stor sorg då och då - men, att det skulle bero på att kvinnor är dumma som hellre väljer den gapige mannen i baren? Det är en grov lögn som dels är hånfull mot alla kvinnor, dels inte vågar fråga mig vad jag kan tänkas ha för roll i det ...

    /anjo

    SvaraRadera
  2. Jäkligt bra! Har alltid stört mig så himla mycket på "Vi som aldrig sa hora"-syndromet - precis som du säger är det sjukt oärligt och inger en känsla av att vissa killar vill vara "sjyssta" som nåt slags raggningsknep. Bra sätt att uttrycka det - anledningen till att de inte får ligga är inte att de är "snälla" utan för att de är falska.

    SvaraRadera
  3. Jag skulle säga att artikelförfattaren har missförstått var argumentet går ut på. Det handlar inte om att vara jämställd för att få ligga, utan vad det handlar om är att det påstås vara så att det skulle vara så oattraktivt med stenåldersmannen, när det däremot inte verkar vara så.
    Det här med att säga en sak och göra en annan.

    SvaraRadera
  4. För det första så är inte alla tjejer ute efter samma sak. Tjejer går inte att identifiera som grupp och alla tjejer är inte feminister.

    För det andra så har krogen ingen direkt koppling till hur mycket man anstränger sig för att vara jämställd i vardagen, annat än att det finns mer eller mindre ok sätt att ragga på.

    För det tredje så finns det ingen som är jämställd - det är en målbild och inte en uppnåelig egenskap.

    Det kanske inte handlar om att vara jämställd för att få ligga, men det gör det inte mindre oattraktivt att använda det som ursäkt för att sura/genom det försöka få andra att känna sig skyldiga för vem de väljer att gå hem med.

    Det jag har skrivit här är mina egna argument för att jag inte trivs med denna typ av kille när jag träffar på honom. Det kan vara en idé att se det som kritik att göra något konstruktivt av. Annars finns det säkert (kanske?) andra med annan smak än mig.

    SvaraRadera
  5. Alla tjejer må inte vara ute efter samma sak och ej heller vara feminister. Det ser däremot udda ut att tjejer skulle vara ursäktade från att göra saker för feminism.

    För det andra, krogen är en social miljö precis som alla andra och verkar vara den enda miljön där det är accepterat att könsroller från medeltiden lever kvar.

    För det tredje jämställdhet innebär inte att kvinnor är undantagna från att behöva göra saker som de tycker är obehagliga.

    Jag skulle säga, om du vill ha ett system som består av att var och en klarar sig själv och att det inte är någons rätt att lägga sig i någon annans val, när det handlar om raggning, då är det väldigt svårt att få det att gå ihop med det systemet inte ska gälla på andra ställen i samhället.

    SvaraRadera
  6. Sanna! Du är så sjukt cool, helt galet genomtänkt och på det hela taget väldigt beundransvärd!
    // Lena-Olivia

    SvaraRadera
  7. Skulle man inte kunna vara feminist och kämpa för jämställdighet om man gillar "stenåldermän" på krogen? kan inte "stenåldersmän" vara feminister? Den senare frågan kan jag kanske vara tveksam till (man kan ju se det två klasserna som ömsesidigt uteslutande), men den tidigare frågan vill jag hävda bör besvaras med: jo, såklart att man kan!

    Lika lite som det är en feminists skyldighet att bli ihop eller ligga endast med andra feminister, lika lite kan feminister vänta sig att få sex i present för sina jämställdighetsansträngningar.

    En tanke: man skulle kunna tänka en feminists uppraggande av en stenåldersman som ett litet feministiskt projekt. Feministen kan sedan omvända denne. Men det är nog ungefär lika knasigt att göra detta till ett påbud som det är att anse att feminister endast skall ragga feminister.

    SvaraRadera
  8. Mitt gamla dagbarn, hon fick samma fråga i Berlin: Why the Nice Guys never get a fuck... Hon svarade så klokt: "Because also the nice guys are sexists."

    Killar som frågar sådär är ofta vad jag kallar "mother-suckers". Dom ska man verkligen akta sig för!

    SvaraRadera
  9. För den som vill läsa mer: http://shakespearessister.blogspot.com/2007/12/explainer-what-is-nice-guy.html

    SvaraRadera